Sider

Følgere

søndag 1. januar 2012

O Jul med din glede.... og GODT NYTT ÅR!

Jeg hadde et skikkelig sy-maraton like før jul, som medførte at jeg rett og slett ble lei av å sy! Så i jula har jeg hatt fullstendig sy-stopp. Ganske godt igrunn, for nå kjenner jeg at det klør i fingrene etter å begynne igjen. Et nyttårsforsett jeg har, er at jeg SKAL bli venner med coverpro'en min, så får vi se hvordan det går ;)
Selv om det var mye søm i dagene før jul, har det også vært mange andre kreative innslag.

Lilja fikk være med på mye, og har virkelig kost seg i dagene før jul, og ikke minst i jula. Vi har kost oss skikkelig, men i kveld kunne hun fortelle at hun gleder seg til barnehagen i morgen. Og for å være helt ærlig, det gjør jeg også... :p


Et par bestillinger for Mona og Jens P. Kjole str. 1 år sydd av stretchfrotté fra Myllymuksut og Bukse str. 68 + siklesmekke sydd av interlock fra Printknits, ribb fra Stoff og Stil


Strikket/heklet hals som ble solgt før den faktisk var ferdig ;) Oppskriften har jeg lagt ut tidligere, den finner du HER

Jeg blir absolutt ikke rik av å gå hjemme i permisjon, så i år bestemte jeg meg tidlig for å sy endel julegaver... Jadda. Neste år skal jeg IKKE ha 7 plagg igjen å sy siste uka før jul! De ble da ferdige ;) Her er noe av det jeg har sydd til julegaver:

Dette settet ble sydd til søte Marte i Oslo. Det er i utgangspuktet en tunika og en tights, men den minner mistenkelig om en nattkjole, så det får bli opp til eieren hva den brukes som ;) De hadde diskutert om det var tannfeen eller pulverheksa som var avbilda på stoffet, og det finnes det vel ingen fasit på ;) Stoffet er iallefall kjøpt hos Sydilla, det svarte singlejerseystoffet er kjøpt hos Print Knits.


Alle tre buksene er julegaver. Den første til lille Daniel. Den er i str. 68, og er sydd av et "dressbukse"lignende stoff med litt stretch i, som er kjøpt hos Stoff og Stil. Mønsteret er et onionmønster. Den andre er i str. 4 år, og sydd av isoli kjøpt hos Tissu, mens monstertruckstoffet i lommene er kjøpt hos Sydilla . Denne var det Heljar som fikk i gave. Broren Peder Magnus fikk likedan, men med et beige monstertruckstoff i lommene. Den siste buksa var det naboen John Bertram som fikk. Det er ei fleecebukse sydd i deilig fleece med div. kjøretøy på. Stoffet er kjøpt hos Kreativ. Ribben på de to sistnevnte buksene er kjøpt hos Stoff og Stil. Mønstrene på de tre siste buksene er eget.



Det første settet er laget til Håvard en av mine "gulla-gutter", Genseren er laget av "dino-dudes" stoffet til Michael Miller og er kjøpt på Ebay. Det samme er interlocken som er brukt som ribb nederst på buksebeina. Buksa er laget av isoli fra Stoff og Stil. Det andre settet er til den andre "gulla-gutten" min, Julian. Her er genseren laget av monstertruckstoff fra Sydilla, og buksa er av isoli fra Tissu. Begge settene er i str. 3 år, men buksene ble ganske så store, så tipper de er nærmere str. 4 år. Den siste genseren er i str. 6 år, og var julegaven til Nicolai som bor i Ålesund. Denne er også sydd av monstertruckstoffet til Sydilla.
Alle mønstrene er mine egne.

Og så over til noen andre kreative innslag :)
Her er det førjulsbakst hjemme hos Stine og John Bertram. Kakemenn i mange varianter ble til, og ikke minst behørlig prøvesmakt ;)


Det ble både tid til "jule-pakke-lapp-verksted" og diverse sysler på kjøkkenet.
Det ble laget både julebakst og pyntet pepperkakehus, i tillegg fikk Lilja hjelpe bytante Mona å lage salat :)

Her er pakkelappene våre, det helt enkle slaget, men veldig morsomt


Risboller


Pynting av juletre


Den store kvelden :) Siden mine barn har vært eksemplarisk snille dette året.... fikk de selvsagt besøk av nissen :) Han (hun?) ankom i traktor, eller rettere sagt satt han i tilhengeren til stor begeistring fra 3 åringen.

Nyttårsaften fikk Lilja være oppe lengre enn vanlig, men når kl. nærmet seg 21.00 var hun overtrøtt og helt klar for senga. Men tidligere på kvelden ble det tid til mange stjerneskudd, og også litt "prøveskyting" av mindre raketter. Katten reagerte ikke på et eneste smell, og godt er det ;) . Kl. tolv vekte jeg Lilja slik at hun fikk se rakettene, og det var stort! Men allerede etter 10 minutter sa hun at det var nok, og at hun ville legge seg igjen ;)

GODT NYTTÅR :)

 Tilslutt et lite bilde av mine to søte små ;)



4 kommentarer:

  1. Hjelpemeg, så flink og flittig du har vært! Masse fint! Og så koselige bilder fra jul og nyttårsaften. :)

    SvarSlett
  2. Så utrolig mye fint!! Du har virkelig stått på :-)

    Likte det at julenissen kom i traktor. Her i huset ville det også virkelig ha slått an, kan ikke tenke meg noe kulere for Oskar enn julenisse OG traktor i en og samme situasjon ;-)
    Godt nyttår!

    SvarSlett
  3. Så flink du er!
    Du har en svært inspirerende blogg!
    Er selv fremdeles på prøvestadiet til å sy selv.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for koselige kommentarer :)

    SvarSlett